web analytics
Home ⁄ Wat is een gezond voedingspatroon?

Wat is een gezond voedingspatroon?

Een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon is onderdeel van een verantwoorde, bewuste leefstijl die bijdraagt aan een goede gezondheid. Anders dan een dieet is dit geen tijdelijk programma, maar een (nieuwe) manier van eten, met nieuwe eetgewoontes. Zo bereik én behoud je een gezond gewicht. Bovendien krijg je de benodigde essentiële voedingsstoffen binnen, zodat je lichaam optimaal kan functioneren. Wat houdt een gezond voedingspatroon nu eigenlijk in, wat moet je wél eten en wat vooral niet?

Fruit en groente

Dat het eten van fruit en groente gezond is, weet iedereen wel. In fruit en groente zitten veel vitamines, mineralen en vezels die goed voor je zijn. Er wordt aangeraden om vijf porties per dag te eten. Een stuk fruit, zoals een appel of peer is één portie en drie opgehoopte opscheplepels groente tellen ook voor één portie. De vijf porties kun je verspreid over de dag eten. Het lijkt misschien veel, maar door bij elke maaltijd een portie groente of fruit te eten en dan nog twee tussendoortjes, zit je al op vijf. Heb je toch moeite met het eten van vijf porties, kun je makkelijke wat extra groente en fruit binnen krijgen door het drinken van een verse, zelfgemaakte smoothie.

Koolhydraten

De producten met koolhydraten leveren ons energie en zitten vol met vezels en vitamines. Iets meer dan 1/3 van onze voeding zou uit koolhydraten moeten bestaan. Koolhydraten zitten in zetmeelrijke producten, zoals aardappelen en graanproducten. Kies liever voor de volkoren variant van brood, pasta en rijst. Volkoren producten bevatten meer vezels en vitamines en zijn daardoor een gezondere keuze. Ze geven je bovendien een meer verzadigd gevoel en houden je bloedsuikerspiegel stabieler. Als je aardappels eet, kun je deze het beste mét schil eten, in de schil zitten veel vitamines.

Melk en zuivelproducten

Melk, kaas en yoghurt zijn een goede bron van eiwitten en bevatten bovendien veel calcium, wat belangrijk is voor het krijgen en behouden van sterke botten. Om niet te veel vetten binnen te krijgen, kun je kiezen voor de halfvolle of magere varianten. Kies ook liever ongezoete producten. Vooral (vruchten)yoghurt bevat vaak veel toegevoegde suikers, waardoor het product een stuk ongezonder wordt. Als je geen melk of melkproducten wilt of kun eten, bijvoorbeeld door een koemelkallergie, zijn er ook alternatieven. Er zijn diverse soja producten, zoals sojamelk en – yoghurt, vaak met toegevoegde calcium. Ook is er tegenwoordig haver-, amandel- of rijstemelk verkrijgbaar.

Vlees, vis, eieren en bonen

Deze producten leveren ons belangrijke eiwitten, de bouwstoffen van ons lichaam. We hebben eiwitten nodig voor de aanmaak van nieuwe cellen en het onderhouden van bestaande. Ook bevatten deze voedingsmiddelen veel vitamines en mineralen, zoals ijzer, verschillende vitamine B’s en vooral vitamine B12. Eet vooral mager, onbewerkt vlees, zoals kip of kalkoen en minder hamburgers en wordt. Ook vis is heel mager en gezond, want vis zit vol vitamines. Vette vis bevat de gezonde omega-3 vetten, die goed zijn voor je hart en bloedvaten. Het wordt dan ook aangeraden om twee keer per weer vis te eten, waarvan één keer vette vis, zoals zalm, makreel of paling.

Olie en vetten

Vetten hebben we nodig en zijn daarom niet ongezond. Kies vooral onverzadigde vetten, deze zijn goed voor je cholesterol gehalte. Te hoge cholesterol verhoogt het risico op hart- en vaatziekten en beroertes. Olijfolie bevat veel onverzadigde vetten en is rijk van vitamine E. Ook noten bevatten, naast veel vitamines en mineralen, onverzadigde vetten. Het dagelijks eten van een handje noten wordt daarom aangeraden. Let wel op dat je ongezouten en ongebrande noten kiest en beperk je tot een handje per dag, om niet te veel calorieën binnen te krijgen.

Drinken

Veel drinken is gezond, ons lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water en heeft water nodig om te functioneren. Als je niet genoeg drinkt, worden afvalstoffen niet of minder goed afgevoerd en kun je problemen met je nieren krijgen. Ook hoofdpijn wordt soms veroorzaakt door te weinig drinken. Per dag heb je ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Drink vooral water of ongezoete (kruiden)thee. Koffie kun je beter met mate drinken, net als frisdrank en vruchtensappen. In frisdrank zit veel suiker en het is een echte dikmaker. Ook alcohol kun je maar beter niet te veel of te vaak drinken.

Minder verzadigde vetten en suikers

In tegenstelling tot onverzadigde vetten, zijn verzadigde vetten helemaal niet gezond en kun je deze beter vermijden. Verzadigde vetten verhogen je cholesterol gehalte. Te veel suiker zorgt niet alleen voor een ongezonde gewichtstoename, maar ook nog eens voor tandbederf en gaatjes. Natuurlijke suikers, die bijvoorbeeld van nature in fruit zitten vormen geen probleem. Je moet echter opletten voor toegevoegde suikers. De suikers worden in de vorm van geraffineerde suiker, suikerstroop, glucose en andere benamingen aan voedingsmiddelen toegevoegd. Veel kant-en-klare voedingsmiddelen bevatten toegevoegde suikers en verzadigde vetten. Lees de etiketten goed of bereid je eten zelf, zodat je weet wat je eet.

Minder zout

Als je te veel zout binnenkrijgt, kan dat zorgen voor een verhoogde bloeddruk. Dit vormt weer een risico voor andere aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en beroertes. Aan veel producten wordt te veel zout toegevoegd, waardoor je, zelfs als je zelf geen zout gebruikt, toch te veel binnen krijgt. Kook zo veel mogelijk vers en breng je eten op smaak met kruiden in plaats van zout. Zo’n 6 gram zout per dag is de maximale hoeveelheid die een volwassene binnen zou mogen krijgen. Als je minder zout gaat eten, duurt het even voordat je aan de nieuwe smaak gewend bent, naderhand weet je niet meer beter.

Waag eens een gokje

Je gezondheid wil je natuurlijk niet op het spel zetten, maar in een casino kun je gerust een een gokje wagen. Misschien win je wel een leuke prijs en anders heb je in ieder geval een gezellige en spannende avond beleefd. Als je naar een casino gaat kun je kiezen uit een ruim aanbod van spellen. Kaartspellen, dobbelspellen, roulette of speelautomaten. Je bepaalt zelf je inzet, zo kun je je uitgaven in de hand houden. Tussen het spelen door geniet je van een hapje en een drankje om je avond compleet te maken. Er is altijd wel een casino bij jou in de buurt te vinden waar je terecht kunt voor een gezellige avond uit.