web analytics
Home ⁄ Slechte gewoontes en hoe je er van af komt

Slechte gewoontes en hoe je er van af komt

Iedereen heeft wel één of meerdere slechte gewoontes, die niet goed voor de gezondheid zijn. Het is echter nooit te laat om te veranderen en door er mee te stoppen zal je gezondheid verbeteren. Hoewel het niet makkelijk is, kun je je slechtste gewoontes aanpakken en wordt je leefstijl gezonder. Lees hier waarom sommige gewoontes zo slecht voor je gezondheid zijn en hoe je er van af kunt komen.

Roken

Roken is één van de ongezondste gewoontes, niet alleen slecht voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Roken is slecht voor je hele lichaam, vooral je longen, hart en vaten en het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, beroertes, longaandoeningen, kanker en andere ziektes enorm. Door te stoppen met roken, zul je direct al gezondheidswinst boeken. Het maakt niet uit hoe lang je gerookt hebt, stoppen loont altijd. Je krijgt meer energie, een betere ademhaling, je smaak en reuk verbetert, net als je conditie. Gezondheidsriciso’s verminderen en bovendien veroudert je huid veel minder snel. Stoppen is moeilijk, want roken is meer een verslaving dan een gewoonte, maar het is niet onmogelijk. Je omgeving kan je steunen of je kunt hulp zoeken. Ook nicotine pleisters of -kauwgum kunnen je helpen. Kies een rustig periode, zonder al te veel stress en ga er voor.

Niet ontbijten

Geen tijd of geen honger hebben zijn redenen waarom mensen hun ontbijt overslaan. Het is echter ontzettend slecht voor je stofwisseling. Door in de ochtend niets te eten, wordt je stofwisseling niet geactiveerd. Je verbranding komt niet op gang en daardoor kom je sneller aan in gewicht. Bovendien schommelt je bloedsuikerspiegel, waardoor je je later op de dag flauw voelt en extra veel of ongezond gaat eten, wat ook niet bevorderlijk is voor het behouden van een gezond gewicht. Ontbijten is een gezonde gewoonte, die niet moeilijk aan te leren is. Het geeft je meer energie en zorgt voor een goede start van de dag. Kies eten wat je lekker vind, dat maakt het al makkelijker om het op te eten: een boterham of liever yoghurt, pap of zelfs een restje van de vorige dag. Een smoothie is een makkelijke manier om snel groente en fruit binnen te krijgen en je hoeft het maar te drinken. Als je weinig tijd hebt, kun je kiezen voor een ontbijt wat je makkelijk mee kunt nemen en onderweg op kunt eten. Door het de avond van te voren als klaar te maken, hoef je het ‘s ochtends maar te pakken en op te eten.

Te veel TV kijken

Alle tijd dat je op de bank zit of ligt om TV te kijken, ben je weinig actief. Door veel tijd voor de TV door te brengen, beweeg je te weinig, wat niet alleen slecht voor je lichaam is, maar ook er voor zorgt dat je moeilijk op gewicht blijft. Te weinig beweging vergroot de kans op gezondheidsklachten en obesitas. Door actiever te worden, verbrand je meer calorieën en heb je meer tijd voor hobby’s, vrienden of andere activiteiten. Dat geeft je uiteindelijk meer voldoening, waardoor je beter in je vel zit en je je gelukkiger voelt. Hou een maximum van twee uur TV kijken per dag aan en kies alleen programma’s die je echt leuk vind om te kijken. Zo voorkom je doelloos zappen en niet meer bewust kijken. Combineer dit met minimaal een half uur beweging per dag.

Alcohol drinken

Het te vaak of te veel drinken van alcohol is ontzettend slecht voor je lichaam. Alcohol is giftig en beschadigt je cellen. Het tast je lever aan en vergroot het risico op kanker, verhoogde bloeddruk en depressie. Af en toe een glaasje alcohol drinken kan wel, maar mannen zouden niet meer dan twee en vrouwen niet meer dan één drankje per dag. Door te stoppen met het drinken van te veel alcohol zul je je als snel beter voelen. Niet alleen heb je geen last meer van een kater, je krijgt meer energie en een betere spijsvertering. Je slaapt beter en de gezondheidsrisico’s verminderen. Probeer te drinken om te genieten van de smaak en niet om dronken te worden. Als het niet lukt om te minderen of stoppen, kun je hulp zoeken en therapie volgen of bij de AA gaan.

Te veel zout

Als je te veel zout binnenkrijgt, zorgt dat voor een verhoogde bloeddruk en loop je meer risico om een beroerte, hartinfarct of nierfalen te krijgen. In veel snacks en kant-en-klaar eten zit ontzettend veel zout, daarnaast voeg je zelf misschien nog wat extra zout toe aan je eten. Probeer minder zout te gebruiken en kies voor een gezonder voedingspatroon. Je kunt je eten ook met kruiden op smaak brengen. Je zult even moeten wennen aan de smaken met minder zout, maar naar een tijdje weet je niet beter.

Zonnen

Veel mensen vinden het mooi als ze een bruine kleur hebben. Door veel of lang te zonnen veroudert je huid echter veel sneller en bovendien verhoogd het de kans op huidkanker. Dit geldt zowel voor de zon als de zonnebank. Verbranden is helemaal slecht voor je huid en moet je echt voorkomen. Probeer niet meer of veel minder te zonnen, ga niet te lang in de zon en zeker niet op het tijdstip dat de zon het felst is. Bescherm je huid altijd met een goede zonnecrème, met een hoge beschermingsfactor. Een bruine kleur kun je ook met zelfbruiningscrèmes of spray-tan krijgen, dit is veiliger voor je huid.

Constant snacken

Veel mensen eten uit gewoonte of verveling, ook als ze geen honger hebben. Er wordt dan vaak ook nog eens heel ongezond eten, zoals snoep, chips of snacks, gegeten, waardoor je veel “lege” calorieën binnen krijgt: Veel calorieën, maar weinig voedingsstoffen. Daardoor vergroot je de kans op overgewicht, wat allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Een gezond eetpatroon vermindert de kans op diabetes, hart- en vaatziekten en andere aandoeningen. Probeer om bewust te eten en eet alleen als je écht honger hebt, niet als je trek hebt. Maak een eetplanning van wat je wanneer eet en houd je hieraan. Zoek afleiding en zorg dat je geen snoep of ongezonde snacks in huis hebt. Kies gezonde tussendoortjes.

Te veel geld uitgeven

Door te veel te kopen en meer geld uit te geven dan je hebt, krijg je niet alleen praktische problemen doordat je schulden hebt. Geldproblemen zorgen voor veel stress en dat is slecht voor je gezondheid. Piekeren, slapeloosheid, spanning, hoofdpijn, hoge bloeddruk en zelfs depressie kunnen de gevolgen zijn. Bovendien is er een grote kans dat je andere ongezonde gewoontes hebt of krijgt, zoals roken of te veel drinken, om met de spanning om te gaan. Door je financiën op orde te brengen, krijg je de controle terug en dat zorgt voor rust. Hoewel het zal betekenen dat je je uitgavenpatroon en dus je leefstijl moet aanpassen, krijg je er uiteindelijk een beter gevoel door. Koop niks meer op afbetaling, gebruik geen creditcards meer en houd een kasboek bij. Als het nodig is kun je schuldhulpverlening inschakelen.

Pijnstillers

Wie chronische klachten, zoals hoofdpijn of migraine, ontstoken gewrichten of spierpijn heeft, gebruikt wellicht regelmatig pijnstillers. Het langdurig gebruik van pijnstillers, zoals aspirine en ibuprofen is echter schadelijk, het verhoogt de kans op een maagbloeding en hoge bloeddruk. Deze pijnstillers zijn geschikt voor kortdurend gebruik bij acute klachten, maximaal twee weken. Overleg met je arts voor alternatieven om chronische pijn te behandelen. Je kunt bijvoorbeeld andere pijnmedicatie gebruiken die wel veilig is, of een gel voor spieren en gewrichten. Voor migraine is er specifieke medicatie verkrijgbaar op doktersrecept.

Te veel rood vlees eten

Rood vlees bevat veel verzadigde vetten en vooral bewerkte vleesproducten, zoals worst of hamburgers, zijn schadelijk voor je gezondheid. Het te veel en te vaak eten ervan verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en darmkanker. Eet deze producten slechts af en toe en kies in je dagelijkse eetpatroon voor wit vlees van kip of kalkoen, vis of vleesvervangers.

Slechte mondhygiëne

Een slechte mondhygiëne is niet alleen onsmakelijk, maar het is ook nog eens slecht voor je gezondheid. Tandvleesproblemen hangen samen met andere aandoeningen, zoals hartklachten. Goed poetsen en regelmatig flossen verwijdert tandplak en slechte bacteriën, die het tandvlees aantasten en voor ontstekingen zorgen.

Gokken

Hoewel gokken een leuke en spannende activiteit kan zijn, als je er verantwoord mee omgaat, kan het ook uit de hand lopen. Als je een gokprobleem of -verslaving hebt, heb je het gokken niet meer onder controle en gok je meer of vaker dan goed voor je is. Het gokken wordt een obsessie, ondanks de negatieve gevolgen blijf je er mee doorgaan. Je kunt ernstige problemen krijgen, zoals schulden, verstoorde relaties en gezondheidsklachten. Deze problemen zorgen voor een vicieuze cirkel, waardoor het gokprobleem in stand gehouden wordt. Door de toegankelijkheid via internet kun je tegenwoordig overal gokken, ook gewoon thuis. Het is moeilijk om te stoppen, maar de eerste stap is het erkennen dat je probleem hebt. Zorg er voor dat je genoeg steun hebt en zoek hulp als je dat nodig hebt. Als je een goed netwerk hebt om op terug te vallen, is de kans dat stoppen lukt veel groter. Geef je financiën (tijdelijk) uit handen, zodat je niet aan geld kunt komen en je tegen jezelf beschermd wordt. Verander je complete leefstijl, vermijd verleidende situaties en zoek vervangende activiteiten. Zorg dat je je kick van een uitdagende hobby of sport krijgt en leer om met je gevoelens om te gaan, bijvoorbeeld door therapie of een sport als uitlaatklep. Ontspannen kun je met behulp van meditatie of massage. Zo heb je gezonde alternatieven voor het gokken. Door actief bezig te zijn, voorkom je isolatie en verveling en heb je genoeg afleiding om niet aan het gokken te denken. Op moeilijke moment kun je steun zoeken bij je omgeving. Een terugval kan voorkomen, maar probeer de draad altijd weer op te pakken. Mocht het niet lukken om zelf te stoppen, kun je altijd professionele hulp inschakelen en een behandeling of therapie volgen.