web analytics
Home ⁄ Oorzaken van slapeloosheid en oplossingen

Oorzaken van slapeloosheid en oplossingen

Als je wel moe bent, maar niet of niet goed kunt slapen, is dat niet alleen op dat moment heel vervelend, het beïnvloed ook je volgende dag. Je bent niet alleen moe, maar je concentratievermogen vermindert en je bent prikkelbaar of geïrriteerd. Een goede nachtrust is belangrijk voor je gezondheid, omdat je lichaam tijdens je slaap herstelt en je geest ervaringen verwerkt als je droomt. Langdurige slapeloosheid kan dan ook tot ernstige gezondheidsproblemen leiden. Lees hier waar slapeloosheid vandaan komt en wat je er aan kunt doen.

Wat is slapeloosheid?

Met slapeloosheid worden problemen met in- of doorslapen bedoeld, waardoor je niet voldoende slaap krijgt en niet uit goed kunt uitrusten. Het gaat hierbij niet zo zeer om het aantal uren slaap, maar meer om de kwaliteit van je slaap. De behoefte aan slaap verschilt per persoon, zo lang je uitgerust wakker wordt, slaap je genoeg. Hoewel slapeloosheid een probleem op zich is, is het vaker een symptoom wat veroorzaakt wordt door een onderliggend probleem.

De symptomen van slapeloosheid

Er zijn een aantal typische kenmerken te noemen. Herken je één of meerdere van deze symptomen, leid je waarschijnlijk aan slapeloosheid.
Moeite met inslapen
Vaak wakker worden
Moe en niet uitgerust wakker worden
Vroeg wakker worden en niet meer verder kunnen slapen
Zonder slaapmiddel of alcohol niet in slaap kunnen komen
Overdag moe zijn en ‘s middags een dip hebben
Weinig energie hebben
Concentratieproblemen en irritatie

De oorzaken van slapeloosheid

De oorzaak van slapeloosheid verschilt per persoon en is vaak een combinatie van allerlei factoren. Ook je leefstijl, dagelijkse routines en werk beïnvloeden je slaap. Slapeloosheid kan tijdelijk zijn, vaak veroorzaakt door een specifieke aanleiding, maar kan ook chronisch worden. Het is belangrijk om voor jezelf kritisch na te gaan wat de oorzaken van jouw slapeloosheid zijn, om deze effectief aan te pakken. Mogelijke oorzaken zijn:
Stress
Depressie
Veel piekeren of angsten
Bijwerkingen van medicatie
Gevolg van een ziekte of aandoening
Omgevingsfactoren
Onregelmatig slaappatroon door een jetlag of het werken in ploegendiensten
Slaapstoornissen, zoals apneu of het restless leg syndroom

Gewoontes die slapeloosheid in stand houden

Als je langere tijd last hebt van slapeloosheid, kun je jezelf gewoontes aanwennen om met slapeloosheid om te gaan, die het probleem echter in stand houden. Je belandt dan in een vicieuze cirkel. Een goed voorbeeld hiervan is het overdag een dutje doen. Doordat je slecht slaapt, ben je overdag moe en doe je een dutje, waardoor je ‘s nachts weer slechter slaapt en de volgende dag weer moe bent en weer een dutje doet. Ook ‘s nachts eten of overdag overmatig zoetigheid eten tegen een energie dip houden slapeloosheid in stand. Doorbreek deze gewoontes om slaapproblemen aan te pakken.

Een goede slaapomgeving

Om goed te kunnen slapen, speelt de omgeving een belangrijke rol. In je slaapkamer moet het stil en donker zijn, liefst koel, maar niet koud. Een rolluik of verduisterend gordijn zorgt ervoor dat het donker genoeg is om goed te kunnen slapen. Daarnaast is een goed bed, met een goede matras, een fijn kussen en een niet te warme deken ook essentieel. In een goede houding kun je beter ontspannen en daardoor makkelijker in slaap komen.

Goede slaapgewoontes

Een regelmatig ritme is belangrijk om goed te kunnen slapen. Probeer zo veel mogelijk op dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan. Vermijd stress en spannende activiteiten, zoals social media of discussies met huisgenoten voor het slapen gaan en stel dit uit tot de volgende ochtend. Kijk één uur voordat je naar bed gaat niet meer naar beeldschermen van TV, telefoon of tablet. Doe een ontspannende, rustige activiteit, luister bijvoorbeeld rustige muziek. Drink niet te veel ‘s avonds, zodat je ‘s nachts niet zo vaak hoeft te plassen. Drink zeker geen coffeïne meer en liever geen alcohol.

Ontspannen naar bed gaan

Door de angst voor het opnieuw wakker liggen, kan gaan slapen heel beladen worden. Als je niet ontspannen bent, is het extra moeilijk om in slaap te vallen. Probeer je bed te associëren met slapen, niet met wakker liggen en ook niet met andere activiteiten. Slaap alleen in je bed, niet op de bank of in een stoel en gebruik je bed alleen om in te slapen of te vrijen, dus geen TV kijken in bed, of je smartphone of tablet mee naar bed nemen. Vermijd ook negatieve gedachten en onrealistische verwachtingen. Het is heel normaal dat je niet meteen in slaap valt en dat betekent niet automatisch dat je de hele nacht wakker ligt.

Wat te doen als je toch kunt slapen?

Als slapen niet lukt, is het belangrijk om ontspannen te blijven en te voorkomen dat je in de stress schiet over het niet slapen. Ontspanningsoefeningen, zoals focussen op een diepe buikademhaling of meditatie, kunnen hierbij helpen. Focus op ontspannen in plaats van slapen, zo wordt het minder beladen en geforceerd en rust je lichaam in ieder geval wat. Als je na 20 minuten nog steeds wakker bent, sta dan even op en doe een rustige activiteit, zoals lezen met gedimd licht.

Slaapmiddelen

Slaaptabletten kunnen tijdelijk helpen om beter te slapen. Het probleem, de oorzaak van de slapeloosheid, wordt echter niet opgelost, waardoor dit op lange termijn niet effectief is en zelfs voor een vicieuze cirkel zorgt, omdat je afhankelijk wordt van deze middelen. Er zijn natuurlijke voedingssupplementen, zoals valeriaan en melatonine, verkrijgbaar die het slapen bevorderen. Op recept kan er ook slaapmedicatie door een huisarts voorgeschreven worden. Deze middelen zijn vooral effectief bij tijdelijke slapeloosheid.

Slaaptherapie

Als het zelf niet lukt om beter te slapen, kan chronische slapeloosheid het beste worden behandeld met een speciale therapie. Dit is beter en effectiever dan het blijven nemen van slaappillen. De therapie pakt de oorzaak van het probleem wel aan en zorgt zo voor een blijvend resultaat.

Gokken

Als je er verantwoord mee omgaat, is gokken een leuke en soms zelfs winstgevend vermaak. Je favoriete spel wordt een stuk spannender als je geld inzet en er ook wat mee kunt winnen. Je kunt tegenwoordig thuis online gokken op diverse sites, maar je kunt ook eens casino bezoeken. Dat is meteen heel gezellig, want je bent onder de mensen en speelt tegen zichtbare tegenstanders. Bovendien maak je er meteen een compleet uitje van, want in een casino kun je ook lekker eten en drinken. Je kunt er veel spellen spelen, zoals roulette, kaart- of dobbelspellen, voor elk wat wils.