web analytics
Home ⁄ Gezonde, dagelijkse gewoontes die je leven veranderen

Gezonde, dagelijkse gewoontes die je leven veranderen

We willen allemaal graag gezond, slank en fit zijn en weten dat een bewuste leefstijl daar voor zorgt. Toch lukt het niet iedereen om, ondanks goede voornemens en serieuze pogingen, een gezonde leefstijl vol te houden. Veel mensen beginnen weliswaar enthousiast, maar haken al gauw af en vervallen weer in hun oude patronen. De valkuil is dan ook om te veel, te snel te willen bereiken. Begin daarom met deze kleine, eenvoudige stappen, die je makkelijk in je dagelijkse leven kunt toe passen, zonder dat het al te veel tijd of moeite kost en die je daarom ook goed vol kunt houden.

Kleine stappen, groot effect

Het veranderen van je leefstijl vraagt een aanpassing van al je patronen, gewoontes en dagelijkse activiteiten. Dat kost niet alleen moeite, maar vooral tijd. Een complete, rigoureuze verandering in korte tijd is niet haalbaar en kun je ook niet vol houden. Daardoor heb je een terugval en dan stop je er uiteindelijk maar helemaal mee. Het is echter gen kwestie van alles of niets. Iedere kleine verbetering is al een winst voor je gezondheid, zeker als je deze wél weet vol te houden. Zo sluipen de goede gewoontes er in verbetert geleidelijk je gehele leefstijl.

Realistische doelen

Het is belangrijk om jezelf realistische doelen te stellen. Als je nooit sportte, kun je wel ineens vijf keer per week willen gaan trainen, het is echter niet waarschijnlijk dat het lukt. Je begint er misschien wel vol goede moed aan, maar voordat je het weet kun je een keertje net gaan en langzaam komt de klad er in. Uiteindelijk ga je dan maar helemaal niet meer en heb je het gevoel dat je gefaald hebt. Door jezelf kleine, realistische doelen te stellen is het makkelijker om het succes te ervaren dat het wel lukt. Zo voel je je trots en blijf je gemotiveerd.

Meer bewegen

Dat voldoende beweging belangrijk is voor een gezonde leefstijl is wel duidelijk. Je kunt heel makkelijk, maar effectief meer beweging in je dagelijkse leven brengen. Zo kun je er voor kiezen om wat vaker te lopen, bijvoorbeeld naar de winkel, op de fiets naar je werk te gaan, of de trap te nemen in plaats van de lift. Tijdens je lunchpauze kun je een wandeling maken of een paar oefeningen doen. Zo heb je al gauw iedere dag wat extra beweging, zonder dat je er veel extra tijd voor hoeft uit te trekken en bijvoorbeeld ‘s avonds nog naar de sportschool moet gaan.

Voldoende water drinken

Water drinken is een gezonde gewoonte, die er helaas vaak bij inschiet. Het is goed voor je lichaam en helpt om afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Wie genoeg drinkt heeft bovendien minder honger. Door jezelf aan te wennen voor iedere maaltijd een glas water te drinken, heb je meerdere vaste momenten waarop je drinkt. Zo krijg je in eider geval al meer water binnen en bovendien zorgt het water voor een vol gevoel, waardoor je daarna minder zult/kunt eten.

Eet iedere dag één echte gezonde maaltijd

Natuurlijk wil je een gezond, verantwoord voedingspatroon. Dat is echter niet altijd zo makkelijk te bereiken, omdat je je gewoontes moet aanpassen, maar ook moet wennen aan de smaken. Door één maaltijd per dag helemaal gezond te eten, boek je al een winst voor je gezondheid en wen je langzaam aan een ander voedingspatroon. Het maakt niet uit welke maaltijd je kiest, zo lang deze maar verantwoorde voedingsmiddelen bevat: veel groente of fruit, volkoren producten, geen suikers en verse en natuurlijke producten. Bereid deze maaltijd voor, zodat je op het moment zelf niet in de verleiding komt om alsnog een ongezonde maaltijd te kiezen.

Eet één gezond tussendoortje

Aan het einde van de ochtend of namiddag kun je trek krijgen, zeker als je een licht ontbijt of lichte lunch gehad hebt. Om de tijd tot de volgende maaltijd te overbruggen, kun je een gezond tussendoortje eten, bijvoorbeeld een proteïne reep. Deze repen bevatten goede voedingsstoffen en weinig calorieën. Door het eten van een reep al tussendoortje voorkom je snoepen of snacken en went je lichaam langzaam aan het eten van meerdere kleine porties op een dag.

Actief ontspannen

In je vrije tijd wil je graag ontspannen, maar dat betekent niet dat je niet actief kunt zijn. Zorg dat je plezier krijgt in bewegen. Ga bijvoorbeeld op dansles, ga gezellig bowlen of klets met een vriendin bij tijdens een wandeling in plaats van op de bank. Een actief spelletje spelen, zoals een potje voetbal of basketbal, zorgt niet alleen voor plezier, maar ook extra beweging. Ook actieve videospelletjes, zoals op de WII, zorgen er voor je op een leuke, ontspannende manier meer beweging krijgt. Doordat deze activiteiten leuk zijn, heb je niet het gevoel dat je beweegt omdat het moet.

Wekelijkse uitdaging

Door elke week een uitdaging aan te gaan, ervaar je voldoening en trots als je je doel bereikt hebt. Het moeten natuurlijk wel haalbare, tastbare en motiverende dingen zijn. Je kunt je bijvoorbeeld voornemen om naar het huis van een vriendin te lopen, naar de top van een berg in je buurt te lopen, meedoen aan een sportief evenement zoals een sponsorloop, of een bepaald parcours te fietsen. Rennen op een loopband is niet echt uitdagend en geeft niet dezelfde voldoening als wanneer je je bestemming en dus je doel bereikt hebt.

Een spannende avond uit

Als je graag een spelletje speelt en wel van een gokje houdt, moet je beslist eens naar een casino gaan. Er heerst een gezellige sfeer en je voelt de opwinding en spanning. In een casino worden diverse spellen gespeeld, zowel live als op automaten. Je kunt er alleen, samen met, of tegen anderen spelen. Je maakt daarbij ook nog eens kans om een prijs te winnen. In het casino kun je tussen het spelen door een drankje drinken en genieten van een lekkere maaltijd. Dat maakt je avond uit helemaal compleet.