web analytics
Home ⁄ De beste manieren om veroudering tegen te gaan

De beste manieren om veroudering tegen te gaan

Ouder worden hoort bij het leven, het is een proces dat niet tegen te gaan is. Dat is ook niet de bedoeling. We willen allemaal graag lang leven, dus oud worden, maar het liefst blijven we wel ons jeugdig en vitaal voelen. De volgende tips helpen je om op een prettige manier ouder te worden en tevens gezonder te worden en blijven, zodat je meer kunt genieten van je leven. Het is nooit te laat om te beginnen en je hoeft niet alles in één keer toe te passen. Een gezonde, bewuste leefstijl is de sleutel naar gezond oud en vitaal worden. Lees hier wat je zelf kunt doen en begin er vandaag mee!

Een verantwoord eetpatroon

Gezonde voeding is essentieel om je goed te voelen, zeker als je ouder wordt. Veel groente en fruit, voldoende vezels en gezonde omgega-3-vetten zorgen er voor dat je alle essentiële voedingsstoffen binnen krijgt. Te veel verzadigd vet, suiker en geraffineerde koolhydraten zijn niet goed voor je en verhogen de kans op chronische ziekten, zoals diabetes of hart- en vaatziekten. Een mediterrane voedingsstijl bevat veel groente en fruit, vis, olijfolie, noten geldt als een gezond voorbeeld. Met een voedingssupplement, zoals een multi-vitamine, specifiek afgestemd op jouw behoefte kun je eventuele tekorten aanvullen.

Een gezond gewicht krijgen en houden

Door niet alleen te letten op wat je eet, maar ook op hoeveel je eet, beperk je je calorie-inname. Minder eten zorgt ervoor dat je af valt en je overtollige kilo’s verliest. Mensen met een gezond gewicht leven niet alleen langer, maar hebben bovendien minder kans op veel ziektes en aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en diabetes, maar ook bijvoorbeeld minder last van gewrichtsslijtage. Een gezond gewicht betekent dat je niet te veel weegt, maar zeker ook niet te weinig. Ondergewicht is ook ongezond en brengt risico’s met zich mee. Een arts of diëtist kan je advies geven over wat voor jou een gezond gewicht is. Heb je eenmaal een optimaal gewicht bereikt, probeer dit dan te houden en voorkom jojoën.

Stoppen met slechte gewoontes

Het gebruik van genotsmiddelen is niet goed voor je gezondheid. Stop met roken en drink slechts met mate alcohol. Roken vergroot niet alleen de kans op allerlei ziektes, zoals longziektes, hart- en vaatziekten en kanker, maar versneld ook het verouderingsproces. Je gaat er daardoor niet alleen ouder uit zien, maar je ook ouder voelen. Hoewel af en toe een drankje drinken gewoon kan, heeft het te veel of te vaak drinken van alcohol schadelijke gevolgen voor je lichaam. Je cellen beschadigen en je DNA wordt aangetast. Je immuunsysteem werkt er minder goed door en bovendien is alcohol erg belastend voor je lever, deze kan zelfs onherstelbaar beschadigen.

Voldoende bewegen

Genoeg beweging is een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Het helpt niet alleen bij het verbranden van energie en daarmee het verkrijgen of behouden van een gezond gewicht, maar zorgt er ook voor dat je spieren en botten sterk blijven en je gewrichten soepel. Meerdere keren per week matig intensief bewegen is goed voor je. Of je er nu voor kiest om te gaan sporten, of liever gaat wandelen of fietsen, als je maar beweegt. Ideaal is een combinatie van cardiovasculaire training en gewichtstraining. Daarnaast kun je ook in je dagelijkse bezigheden voor wat meer beweging zorgen, ga bijvoorbeeld te voet naar de winkel of neem vaker de trap in plaats van lift.

Voldoende slaap en ontspanning

Tijdens je slaap herstellen de cellen in je lichaam en krijgt je hart rust. Je geest kan ervaringen verwerken in dromen. Je hebt genoeg slaap nodig om gezond te blijven, onvoldoende slaap leidt tot een verminderde weerstand en ook je concentratie en prestaties verslechteren. Natuurlijk kan het eens voorkomen dat je een nacht wat minder slaap en dat is geen probleem. Een chronisch slaaptekort is echter niet bevorderlijk voor je gezondheid. Ook ontspanning is essentieel, om stress te verminderen. Te veel of langdurige stress is niet goed voor je. Op de stressfactoren zelf hebben we niet altijd invloed, wel op de manier hoe we er mee om gaan.

Een positieve houding

Hoe je in het leven staat, bepaalt hoe je je voelt. Een positieve instelling zorgt voor een beter gevoel over jezelf en je leven. Door positief tegen over ouder worden te staan, kun je er beter omgaan. Ook vooruit kijken en niet in het verleden blijven hangen zorgen voor een positieve houding. Schuldgevoelens of spijt van dingen die geweest zijn, helpen je niet. Het heeft geen zin om dingen uit je verleden je toekomst te laten bepalen. Door vooruit te kijken, sta je open voor veranderingen en ga je makkelijker nieuwe dingen aan.

Actief en betrokken blijven

Door jezelf, ook na je pensioen, nuttig te maken, blijf je voldoening halen uit je leven. Ook zorg je ervoor dat je contact met anderen houdt en blijft betrokken bij de maatschappij. Je blijft leren en jezelf ontwikkelen. Je kunt bij een vereniging gaan, vrijwilligerswerk gaan doen of een cursus volgen. Je voorkomt niet alleen eenzaamheid, maar blijf je je ook betekenisvol voelen. Bovendien blijf je op de hoogte van wat er in de wereld om je heen gebeurd. Zo blijf je niet alleen fysiek fit, maar ook jong van geest.

Medische begeleiding

Zelfs als je nog geen klachten hebt en gezond leeft, is het raadzaam om regelmatig een arts te bezoeken voor een medische check-up. Je wordt dan op allerlei zaken onderzocht en diverse parameters worden gecontroleerd. Hierbij kun je denken aan het meten van je longfunctie, vetpercentage, cholesterol, hormoonspiegels, gehalte van vitamines en voedingsstoffen in je bloed. Eventuele problemen worden snel gesignaleerd en kunnen dan (preventief) worden aangepakt.

Een gokje wagen

Wie van een beetje spanning houdt, moet zeker eens naar een casino gaan. Je kunt er veel spellen spelen, bijvoorbeeld poker, blackjack of roulette. En misschien win je nog wel wat, dat maakt het juist zo spannend. Je kunt zo veel inzetten als je zelf wilt, maar alleen toekijken kan natuurlijk ook. Behalve spelen kun je er natuurlijk ook wat eten en drinken. Er heerst een gezellige sfeer en een bezoek aan het casino staat garant voor een heerlijke avond uit.